Half uur goed voetbal genoeg om slecht Westervoort over de knie te leggen

Sc Westervoort JO19-1

Niels van Kol (intikker)
Assist: Rik Lukassen
Niels van Kol (afstandschot)
Rik Lukassen (kopbal)
Emile Rijndertse (scrimmage)

29 september 2018 14:30

Hemmy Schaars

Afgelopen zaterdag stond het eerste thuisduel op het programma voor de jongens van JO19. Op bezoek kwam sportclub Westervoort, die hun eerste wedstrijd ruim hadden verloren. De wedstrijd begon van twee kanten niet best, wat zorgde voor een rommelige openingsfase met veel onnodig balverlies. GVA brak de score open na zo’n tien minuten spelen. Op een lage voorzet van Rik wist Niels de bal achter de keeper te tikken met de 1-0 als gevolg. Evenals vorige week wist GVA dus ook nu weer op voorsprong te komen. Heel lang konden ze echter niet van deze voorsprong genieten. Want niet veel later ging Roel achterin in de fout door een bal zo aan Westervoort te geven. Wellicht dat Roel even vergeten was dat GVA vandaag in het wit speelde en Westervoort in het blauw.

Na de 1-1 werd het spel aan Doornenburgse zijde beter. Hoewel het nog niet direct tot grote kansen leidde was er wel meer dreiging naar voren toe. Rik verzuimde nog te scoren toen hij plots één op één met de doelman stond na slecht verdedigen bij Westervoort. De 2-1 kwam enigszins gelukkig tot stand. Niels probeerde met zijn zwakke been de bal van afstand binnen te schieten. Ietwat fortuinlijk slaagde hij ook nog in zijn poging. Waar bijna iedereen op sportpark de Vijzel rekende op een simpele redding van de doelman bleek dit toch anders te gaan. De keeper van Westervoort tikte de bal zelf de bovenhoek in, waar hij deze ook simpel tot corner had kunnen verwerken. Gesterkt door de 2-1 ging GVA op zoek naar meer.

En nog voor rust kwam dit er ook al. Wederom erg matig keeperswerk aan de kant van Westervoort zorgde voor de 3-1. De keeper dook veel te vroeg al naar de grond waardoor Rik zijn kopbal makkelijk in het doel zag verdwijnen. Wederom een doelpunt dus van onze spits, die zich ook in JO19 lijkt te ontpoppen tot een ware goaltjesdief. Nog voor de jongens aan de thee gingen, mits de leiders hier ook aan gedacht hadden, viel ook de 4-1. Na een ouderwetse scrimmage in de zestien van Westervoort bleef de bal hangen, de aanstormende Emile twijfelde geen moment en jaagde de bal vervolgens tegen de touwen. Waar GVA vorige week nog met rust tegen een 4-2 achterstand aan keek ging het nu met een comfortabele 4-1 voorsprong de rust in.

Ook na rust kon Westervoort totaal geen vuist maken tegen de kasteelclub. Bij GVA zakte het niveau weg in de tweede helft maar desondanks bleven ze makkelijk overeind. De score had zelfs nog veel verder opgevoerd kunnen worden maar hoe vaak Rik ook de bal afgaf aan iemand, de bal ging er bijna niet meer in. Vooral Floris had het vizier vandaag niet op scherp. Toch wist GVA nog eenmaal te scoren. Dit keer was het een kopbal van Emile waar de slecht keepende doelman van Westervoort geen antwoord op had. De 5-1, daarmee ook de eindstand, stond op het bord. Een klinkende 5-1 overwinning terwijl GVA nog in het leerproces zit, aldus trainer Peter Kaak.

Komende week spelen de jongens een oefenduel in Huissen tegen het plaatselijke RKHVV. Zaterdag wordt de competitie weer hervat met een uitwedstrijd in Giesbeek tegen GSV ’38. Om half drie wordt er afgetrapt op sportpark De Does.