Derby in Angeren prooi voor GVA

Rik Lukassen (schot)
Roel Botterblom (afstandschot)

8 december 2018 14:30

Ondanks het slechte weer in aanloop naar de derby ging de wedstrijd voor GVA JO19 uit bij Angeren gewoon door. Waar in Doornenburg alles dit weekend werd afgelast mochten onze jongens wel aantreden bij de buren in het ‘keujesgat’. Bij afwezigheid van trainer Peter Kaak was het vandaag Wouter Elbers die de coaching mocht verzorgen.

Vanaf minuut 1 was het duidelijk dat echt goed voetbal vandaag zo goed als onmogelijk was. Het veld lag er in erbarmelijke toestand bij waardoor niet alleen de bal alle kanten op stuiterde maar ook spelers soms moeite hadden met draaien of versnellen. Het begin was evenals vorige week tegen DCS weer slap van GVA kant, iets wat zeker in een derby niet zou mogen. De eerste goal van de wedstrijd was dan ook voor de thuisploeg. Een hoge bal leek makkelijk door Teun weggeschopt te kunnen worden, maar helaas timede hij compleet verkeerd waardoor hij de bal volledig miste. Deze kwam vervolgens bij zijn directe tegenstander terecht die hem erna koeltjes binnen schoot.

Het tegendoelpunt leek de Doornenburgers wakker te schudden want na deze domper kwam GVA meer en meer in het spel met enkele kansen en gevaarlijke uitbraken. Onder andere Floris had in het restant van de eerste helft nog goede mogelijkheden maar vond helaas geen doel, dit was mede te wijten aan het dramatische veld. Voor rust kwam er echter nog wel een gelijkmaker. Na een mooie aanval vond Emile met een subtiel steekballetje Rik, die hem erna goed achter de doelman schoot. Wederom weer een doelpunt van onze topscorer.

Met wat omzettingen in de rust kwam GVA de tweede helft goed voor de dag. Direct vanaf de start van de tweede helft werd Angeren nagenoeg geen ruimte meer gegeven en ging het zelf zorgvuldig op zoek naar de voorsprong. Een ware schiettent ontstond al direct na de aftrap maar ondanks meerdere pogingen binnen een minuut ging de bal er nog altijd niet in.

Door een fout in de defensie van Angeren werd het echter toch 1-2. Een pass van Emile werd nog onderschept door een verdediger van de thuisploeg maar deze begon vervolgens ruzie te maken met de bal. Floris zette hierbij goed door en ontfutselde hem de bal waarna hij vrij voor de keeper kon in schieten. Voor Floris alweer zijn zevende doelpunt dit seizoen.

Binnen enkele minuten na de 1-2 konden de meegereisde supporters wederom juichen. Na een goede aanval van GVA legde Emile de bal breed voor de vrijstaande Roel. Deze bekroonde zijn sublieme invalbeurt vandaag met de fraaiste treffer van het seizoen. Vanaf ongeveer een meter of 25 van het doel van Angeren krulde hij de bal met flinke vaart de kruising in. De keeper van Angeren dook nog naar de bovenhoek maar zag de bal boven hem via de onderkant van de lat binnen knallen. Onhoudbaar binnen geschoten door Roel.

Na deze derde goal had GVA nog altijd het betere van het spel maar bleven echt grote kansen uit. Voorin kwam Rik niet echt lekker in zijn spel en invaller Sam speelde zijn slechtste wedstrijd van het seizoen. Daardoor werd de bal voorin maar moeizaam in de ploeg gehouden. Als ze voorin wat zuiniger om waren gegaan met de uitbraken had zelfs doelman Sten vandaag een aantal assisten op zijn naam kunnen hebben.

Vrijwel uit het niets viel toch de 2-3 voor Angeren. Mede door goed defensief werk van het centrale duo Job & Bram was er tot dan toe weinig tot niets weggegeven deze tweede helft. Op wat afzwaaiers na uit tweede lijn had Angeren niets meer laten zien voor het doel van Sten. Maar nu was er een mooie actie met een mooi schot van de linksbuiten van Angeren die de spanning in de wedstrijd terug bracht.

Doordat GVA na deze treffer ook steeds meer achteruit ging lopen werd het toch nog een spannende slotfase in een wedstrijd waar GVA de boel al lang op slot leek te hebben. Met enkele corners kwam Angeren nog een aantal keer in de buurt van de goal maar een echte kans bleef uit. Zelfs na een dramatische uittrap van Sten in de slotfase waarbij de bal nauwelijks voorbij de eigen defensie kwam wist Angeren niets te creëren. Na wat blessuretijd floot de sterk fluitende scheidsrechter uiteindelijk af en kon GVA er wederom drie punten bijschrijven.

Voor GVA JO19 staat zaterdag nog het inhaalduel op het programma tegen hekkensluiter HC ’03. Bij winst kan GVA nog op de tweede plaats eindigen in deze najaarscompetitie. Hopelijk tot zaterdag op sportpark de Vijzel (14u30) zodat we samen kunnen strijden voor een mooi slot van deze eerste seizoenshelft.