JO19 wint wederom en grijpt koppositie

Eldenia JO19-2

13 oktober 2018 14:30

Wouter Elbers

Met het zonnetje hoog aan de hemel mocht GVA JO19 aantreden tegen laagvlieger Eldenia. Door blessures en weekendjes weg was de selectie niet erg breed en had GVA slechts 1 wissel op de bank zitten. Daarnaast wisten al veel jongens dat ze op zondag ook bij diverse senioren teams mee moesten doen omdat ook daar de selecties erg krap zitten in spelers.

Voor de thuisploeg begon de wedstrijd vlammend. Direct vanaf de aftrap wisten onze jongens het net te vinden en zo stond er binnen de minuut een 1-0 voorsprong op het scorebord. Na slechts 9 balcontacten kon Emile al een lage voorzet geven de zestien in. Bij de tweede paal dook Jort op waardoor het voor hem een simpel karwei werd om de bal in de goal te werken. Gesterkt door de vroege treffer ging GVA direct op zoek naar meer. Dit had er zeker ingezeten in deze fase van de wedstrijd. Een x-aantal 100% kansen werd gecreëerd in de eerste twintig minuten, zonder dat het voetbal echt groots was. Deze kansen waren helaas niet besteed aan onze spelers en werden geen van allen benut, mede ook door goed keeperswerk aan Eldense kant.

Na de drinkpauze, vrij uniek om te hebben half oktober, kreeg Eldenia het betere van het spel. Met snelle aanvallers die erg scherp stonden doken ze diverse malen gevaarlijk op voor het doel van Sten. Met een paar uitstekende reddingen wist Sten echter het doel schoon te houden. Op slag van rust ging dit met het nodige geluk toen Eldenia van dichtbij hard op de lat schoot. Met de nodige moeite werd de 1-0 voorsprong meegenomen de rust in.

In de tweede helft kwam GVA weer beter voor de dag. Achterin stond het erg goed om de gevaarlijke diepe ballen van Eldenia te onderscheppen en voetballend werden een aantal mooie aanvallen op de mat gelegd. Een schitterende counter resulteerde in de 2-0. Waar Eldenia een penalty claimde voor een vermeende handsbal van Job kwam GVA er heel snel uit. Een mooie pass door Floris bracht Rik in scoringspositie. Rik bedacht zich geen moment en haalde hard en laag uit met links richting de verre hoek waar de bal keurig binnen de palen in het net verdween.

Na deze tweede goal werd het verzet vanuit Eldenia minder, de ploeg had tot dan toe met goed voetbal het ons vrij lastig gemaakt. Bij de 3-0 van GVA waren de rollen omgedraaid. Ditmaal was het Rik die het voorbereidende werk deed en Floris die de bal binnen schoot. Ook hier ging weer een fraaie voetballende aanval aan vooraf. Nu we verder in het seizoen komen beginnen de jongens elkaar steeds makkelijker te vinden. Ook achterin is de nieuwe speelstijl steeds meer eigen geworden en legde zowel Bram als Job centraal een prima wedstrijd op de mat.

Op het middenveld verloopt de samenwerking ook per week beter en blijft in aanvallend opzicht vooral Emile een plaag voor de defensie. Ook deze wedstrijd waren enkele harde overtredingen nodig om hem af te kunnen stoppen. Dit resulteerde in een meer dan terechte gele kaart voor de centrale verdediger van Eldenia die echt veel te laat was met zijn tackle. De vrije trap van Niels die hierop volgde kon maar nauwelijks tot corner worden verwerkt door de keeper van Eldenia die moeilijk te passeren was deze middag. Echter was hij niet de beste keeper op het veld vandaag want dat was wederom Sten. Die werkelijk met al zijn lichaamsdelen probeerde te zorgen dat de nul op het bord bleef staan. Voor hem en zijn vriendin is te hopen dat de uiteindelijke schade meevalt want zelfs met zijn geslachtsdeel werd een schot van dichtbij gepareerd.

Emile zorgde in de slotfase voor de definitieve uitslag. Waar Eldenia meer risico ging nemen in een poging een doelpunt te maken kwam er in de omschakeling veel ruimte te liggen. Hier profiteerde Emile van door met een mooie solo door te dringen en de vierde goal van de middag binnen te schuiven.

Na de wedstrijd kwamen de uitslagen door op de andere velden. Deze werden begroet met een luidkeels “Lekker man!”, een kreet die tegenwoordig vaak te horen is rondom het veld bij GVA JO19. Zowel de Paasberg als Rijnland had punten verspeeld waardoor GVA de koppositie heeft overgenomen. Een mooie beloning voor de eerste weken waarin het elftal voetballend moeizaam begonnen is maar de progressie per week te zien is. GVA is nog altijd ongeslagen maar het elftal weet dat het nog een lange weg te gaan heeft waarbij er lastige uitwedstrijden op het programma staan. Over twee weken komt de eerste wanneer de GVA naar de Paasberg moet. Komend weekend gaan de jongens (en leiding) genieten van een wel verdiend weekendje rust om vervolgens toe te werken naar de eerste topper van het seizoen tegen de Paasberg.