JO19 blijft met lege handen over na kansenregen in Nieuw-Dijk

Sprinkhanen JO19-1

10 november 2018 14:30

Een week nadat het duel met HC ’03 werd afgelast stond er voor JO19 weer een awayday op het programma. Directe concurrent Sprinkhanen uit Nieuw-Dijk was de gastheer voor deze zaterdag. Bij GVA ontbraken om diverse redenen enkele jongens op deze regenachtige middag. Maar daartegenover stond de terugkeer van Sieb en Wout (die eerder ook al minuten maakte tegen de Paasberg) na langdurig blessureleed.

GVA ging voortvarend van start en toonde direct veel aanvalsdrang. Na wat kleine mogelijkheden diende er ook een grote kans aan voor Floris die helaas werd gemist. Na ongeveer tien minuten aanvallen viel het eerste doelpunt van de wedstrijd. Echter was deze geheel tegen de verhouding in wel voor Sprinkhanen. Een lange bal vanaf de middenlijn werd op de hoek van het strafschopgebied ineens uit de lucht genomen. De bal verdween onhoudbaar in de kruising. Een wereldgoal maar helaas voor GVA wel in het verkeerde doel.

Na de tegenslag pakte GVA de draad direct weer op. Nog nadrukkelijker dan in eerste fase van de wedstrijd werd de aanval gezocht. Dit leidde tot tal van kansen maar niemand van GVA wist de trekker echt over te halen. Vooral de kansen van dichtbij voor Jort en Rik hadden toch zeker een doelpunt op moeten leveren. Helaas voor GVA wilde de scheidsrechter ook de bal niet op de stip leggen nadat Rik onderuit gehaald werd. Rik stond klaar om de rebound binnen te werken na zijn eigen gemiste 100% kans toen hij door een verdediger neergehaald werd.

Een snelle ingooi van Sprinkhanen wat tot enige verwarring leidde aan Doornenburgse zijde gaf Sprinkhanen een gigantische mogelijkheid op de 2-0. Maar Sten toonde zich de betere in deze één-tegen-één situatie en wist deze domper te voorkomen. Echter was het niet veel later toch raak. Waar GVA kans op kans creëerde zonder deze om te zetten in een doelpunt waren de Sprinkhanen een stuk efficiënter. Door Sten en Teun werd nog een handsbal geclaimd die vooraf gegaan zou zijn aan het doelpunt maar dit mocht niet baten. De 2-0 zou ook de ruststand worden ondanks nog een aantal goede kansen voor GVA. Maar vrij op goal schieten vanuit de zestien bleek deze middag toch een te moeilijke opgave.

Na rust ging GVA op dezelfde voet verder als voor de thee. GVA speelde misschien wel haar beste wedstrijd van dit seizoen en creëerde enorm veel kansen maar wie er ook schoot, de bal ging er maar niet in. Dit mede door de sterk spelende keeper van de thuisploeg, die voetballend wat onrustig was maar over zeer goede reflexen bleek te beschikken en tal van ballen uit zijn goal wist te houden.

Door het risico wat GVA nam kwam er achterin veel ruimte te liggen in de omschakeling. En zoals het de gehele middag al was gegaan ging het in de tweede helft dan ook niet anders. Waar GVA weer flink wat mogelijkheden liet liggen op een doelpunt was het Sprinkhanen dat uit een counter op schitterende wijze wel raak schoot. Een afstandsschot plofte achter Sten in de kruising en daarmee stond de 3-0 op het scorebord.

Diezelfde doelpuntenmaker kwam overigens ook nog in een negatieve hoofdrol door Emile fors na te schoppen toen deze al lang weg was met de bal. Waar de scheidsrechter deze speler nog spaarde door hem geen kaart te geven greep de trainer van de thuisploeg wel in door hem tijdelijk aan de kant te halen.

De frustratie van het niet scoren en het optreden van de scheidsrechter leidde tot een gele kaart voor Jort. Niet voor het eerst dit seizoen pakte hij een oliedomme gele kaart voor praten tegen de scheidsrechter. Dit terwijl de scheidsrechter al meerdere malen had gewaarschuwd dat hij geen kritiek meer wilde horen. Door deze domme kaart van Jort kwam GVA tijdelijk met tien man te staan, wat het er niet makkelijker op maakt om nog iets aan de stand te doen.

Toch wist GVA een doelpunt te maken in deze fase. Een vrije trap werd door Sam doorgekopt en viel bij de tweede paal binnen. Echter stond de grensrechter van Sprinkhanen met de vlag omhoog omdat Floris buitenspel stond achterin het strafschopgebied. Deze raakte echter de bal niet en deed niet mee aan het spel dus hier ging helaas voor GVA de grensrechter en daarmee ook de scheidsrechter de fout in.

In de allerlaatste minuut van de wedstrijd kwam er dan toch een doelpunt. Een voorzet vanaf rechts door Niels werd keurig binnengekopt door Emile. Zuur natuurlijk voor de keeper van Sprinkhanen die een goede wedstrijd van zijn kant niet beloond zag worden met “de nul” maar voor GVA toch een klein lichtpuntje op deze zure middag. GVA speelde een hele goede wedstrijd maar miste veel te veel kansen waar Sprinkhanen efficiënt omging met de spaarzame counters.

Door deze nederlaag lijkt GVA het najaarskampioenschap uit het hoofd te kunnen zetten. Met een wedstrijd minder gespeeld bedraagt de achterstand op koploper Rijnland nu 8 punten. Volgende week treft GVA op eigen veld DVC ’26 die evenveel punten heeft als de Doornenburgers.