Afslachting blijft uit, GVA pakt volle buit in Giesbeek

GSV '38 JO19-1

6 oktober 2018 14:30

Afgelopen zaterdag stond voor onze jongens het uitduel met GSV op het programma. Vanuit Giesbeek was er in aanloop naar de wedstrijd op de website te lezen dat er een afslachting voor onze jongens stond te wachten, iets wat zeker niet in de planning stond van GVA. Midweeks was er nog een oefenwedstrijd geweest tegen eerste klasser RKHVV die verloren ging maar waarbij het voetbal bij vlagen vrij aardig was. Met goede moed vertrokken de heren dus richting Giesbeek waar ook leider Coen Milder zich weer eens liet zien.

Onder een heerlijk nazomer zonnetje werd er iets na half drie afgetrapt op sportpark de Does. De meegereisde supporters uit Doornenburg zagen, zoals al vaker dit seizoen, een rommelige start van de wedstrijd. Over en weer slordig balverlies wat ook kleine kansjes aan beide kanten inleidde. Een lange bal van Bram zorgde uiteindelijk voor de openingstreffer. Zijn bal kwam in de zestien terecht en werd slecht verwerkt door de doelman van GSV. Toen deze de bal los liet kwam hij voor de voeten van Sam terecht die deze vervolgens binnen werkte.

Na de 0-1 ging het nog altijd niet van harte bij GVA. GSV dook meer en meer gevaarlijk op voor het doel van de Doornenburgers maar vond telkens onze keeper Sten op hun weg. Sten, die een buitengewoon goede seizoenstart kent, wist met enkele goede reddingen de 0-1 op het bord te houden. Naarmate de rust dichterbij kwam werd meer en meer duidelijk hoe kinderachtig de scheidsrechter van vandaag was. Een bal die niet helemaal binnen de cirkel lag voor een corner, zeuren over te vroeg het veld in lopen bij een wissel en meer van deze kleine onzinnigheden zorgde voor wat lichte irritatie bij de spelers van GVA.

Na rust kwam er meer lijn in het spel van GVA. Het positiespel begon beter te lopen en er werden voldoende kansen gecreëerd. Nadat Rik al een aantal keer de bal volledig verkeerd had geraakt in kansrijke positie was het bij zijn derde poging van de middag wel raak. De voorzet van Floris werd keurig in het dak van de goal geschoten en daarmee werd de voorsprong van GVA verdubbeld. De 0-2 zorgde duidelijk voor frustratie bij de gastheren. Niet alleen kregen ze onderling op het veld wat woordenwisselingen maar ook onze spelers werden het doelwit van onsportief gedrag. Meerdere malen werd er doorgelopen op onze spelers nadat bal al weg was of zelfs nagetrapt. De scheidsrechter die in de eerste helft nog de indruk gaf elke avond het spelregelboek te lezen voor het slapengaan liet dit gedrag wél toe. Waar GSV vervolgens zelfs binnen enkele minuten tweemaal hard doorging op een speler van ons terwijl bal al weg was, kreeg juist Koen de gele kaart gepresenteerd voor een onvoorzichtige tackle waarbij hij te laat was. Dat hier geel voor komt is dan volgens de regels niet eens zo raar, maar het is wel absurd als al die keren ervoor van GSV kant niet bestraft zijn. Wanneer Koen dan ook reageert door te zeggen dat dit nergens op slaat, maakt de scheidsrechter zichzelf nog belachelijker door Koen zelfs eraf te sturen.

Ondanks de man minder situatie die ontstaan was bleef GVA het betere van het spel hebben. GSV haalde met hun onsportieve gedrag ook meer zichzelf uit de wedstrijd dan GVA. Zelfs met een man minder wist GVA de wedstrijd volledig in het slot te gooien door de derde van de middag binnen te prikken. Wederom was het Rik die op voorgeven van Floris de bal achter de doelman kreeg. Floris kreeg wederom een schop na het geven van de voorzet en liep zichtbaar geïrriteerd hierdoor terug naar eigen speelhelft. Aanvoerder Job probeerde nog bij de scheidsrechter te vragen of deze hier niet eens tegen kon optreden maar zoals wel vaker werd Job niet begrepen. Nu ligt dit vaak aan Job maar in dit geval lag het toch echt aan de scheidsrechter.

Na de 0-3 probeerde GSV door middel van de lange bal nog gevaar te stichten voor het doel van GVA. Maar Sten en de defensie was vandaag geenszins van plan een tegengoal te incasseren. Met goed keeperswerk en fel verdedigend optreden bleef de nul op het bord staan vandaag. Mede ook door de fel spelende Roel op het middenveld die zichzelf werkelijk overal voor probeerde te gooien en met harde maar faire slidings op de bal het balbezit vaak wist terug te veroveren.

Door deze 0-3 overwinning nestelt GVA zich in de top van de competitie op de voorlopig tweede plaats. Volgende week komt Eldenia naar sportpark de Vijzel en hoopt GVA jo19 de goede reeks voort te zetten. In tegenstelling tot andere ploegen hopen we ook die wedstrijd naar ons toe te kunnen trekken door de voeten te laten spreken in plaats van enkel grootspraak vooraf. De wedstrijd begint zaterdag om half drie en de verwachting is dat deze op een meer sportieve manier zal verlopen dan afgelopen wedstrijd in Giesbeek dus graag tot dan!