GVA loopt averij op in Nijmegen

Orion JO19-2

16 februari 2019 12:15

Na de gewonnen derby tegen HAVO stond ditmaal een uitduel in Nijmegen op het programma. GVA reisde zonder Roel af voor de wedstrijd tegen Orion, die voor de winterstop ongeslagen kampioen was geworden in de derde klasse en na de winterstop bij Angeren had gewonnen. Ondanks het vertrouwen binnen de Doornenburgse ploeg zou deze wedstrijd uitlopen op een deceptie.

De wedstrijd was eigenlijk nog maar net op gang toen de thuisploeg al wist te scoren. Al in de eerste minuut wisten ze te profiteren van slap verdedigend werk van de Doornenburgers. Waar de bal al een aantal keer naar voren geschoten had kunnen worden bleef de bal hangen rondom de zestien van GVA. Vervolgens kwam deze voor de voeten van een speler van Orion die de bal op schitterende wijze in de bovenhoek wist te werken. Niet de start waar de Doornenburgers op hoopte.

Vervolgens was het GVA die de aanval probeerde te zoeken. Het veldspel was ook zeker niet slecht in balbezit en er werden best wat kansjes gecreëerd. Onder andere Sam had een bal binnen kunnen glijden en zag een schot overgaan. Ook een kopbal van Emile werd nog voor de lijn gepareerd. Aan de andere kant was het helaas wel raak. Orion loerde op de counter en wist met dode spelmomenten veel gevaar te stichtten. Een vrije trap van een meter of 25 werd nog tegen gehouden door Sten maar de rebound kon simpel binnen gelopen worden door een oplettende aanvaller van Orion.

Met een dubbele wissel in de rust probeerde GVA het tij te keren in de tweede helft. De aanval werd nadrukkelijk gezocht, echter resulteerde het niet in veel kansen. Veelvuldig was de eindpaas niet goed genoeg om de defensie van de thuisploeg te kraken. Orion hing rustig achterover met veel mensen terug op de eigen helft en loerde op de counter. GVA had dan ook veruit meeste balbezit deze tweede helft maar er doorheen komen lukte maar spaarzaam. Daarentegen kreeg Orion tijdens de uitvallen de beste mogelijkheden op een treffer. Een aantal keer werd er net voorlangs geschoten en eindigde zelfs een knal op de kruising.

GVA ging steeds verder naar voren en nam meer en meer risico op zoek naar een ommekeer in de wedstrijd. Uiteindelijk lukte dit niet en was het Orion die de beslissende 3-0 op het bord bracht. Een prachtige paas vanuit middenveld zette de buitenspeler van Orion vrij voor Sten, deze tikte de bal vervolgens rustig breed waardoor de spits van de thuisploeg de bal zo binnen kon schuiven. Hiermee viel het doek voor GVA. In de slotfase werd nog wel geprobeerd de eer te redden maar zelfs na een ouderwetse scrimmage voor de goal ging de bal er niet in vandaag.

GVA heeft nu drie punten uit twee duels en gaat nu twee weken rust in. Volgende week is er een inhaalweekend waar er geen wedstrijd gepland staat en vervolgens is het carnavalsweekend waar ook niet gevoetbald wordt. Eerste volgende wedstrijd is ESA thuis op 9 maart.