GVA start voorjaarscompetitie met 6-1 zege in derby tegen armoedig HAVO

Sam Roelofs (intikker)

9 februari 2019 14:30

Theo Willemsen

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover, GVA JO19 mocht weer aantreden voor een competitieduel. Na een winterstop van iets meer dan anderhalve maand stond er direct een derby op het programma. De KNVB heeft GVA in de voorjaarscompetitie ingedeeld bij onder andere HAVO en dus was iedereen erg gretig om van start te gaan.

Tijdens de warming up viel Roel helaas af maar verder was er een complete selectie ter beschikking voor trainer Peter. Voor veel publiek begon GVA de wedstrijd vrij matig. Vooral op middenveld stond het in het begin positioneel niet goed waardoor HAVO ruimte kreeg om te voetballen. Dit resulteerde in een gigantische kans in de openingsfase voor de gasten uit Haalderen. Een lage voorzet ging, gelukkig voor de thuisploeg, aan iedereen voorbij terwijl het leek alsof hij zo binnen gelopen kon worden. HAVO had de rest van de openingsfase ook het betere van het spel maar kwam niet meer tot veel kansen.

Tegen de verhouding in kwam GVA op voorsprong. Het was een snelle spelhervatting van Sten die een mooie aanval inleidde. Sieb zette vakkundig zijn directe tegenstander aan de kant waarna hij een scherpe voorzet leverde. Rik wist deze op schitterende wijze binnen te koppen waardoor de 1-0 op het bord verscheen. Althans, als er een bord stond, doordat we uit moesten wijken naar het B-veld was er geen scorebord aanwezig.

Vanaf de 1-0 verdween bij HAVO direct het voetbal uit de ploeg. Vooral de rechtsback van HAVO werd voortdurend overlopen waardoor GVA steeds gevaarlijker kon worden. Na wederom een voorzet zag Emile zijn kopbal op de lat terecht komen, de rebound was een prooi voor Sam die op merkwaardige wijze de bal over de doellijn wist te werken. Na de 2-0 was het snel weer raak voor de gastheren. Sieb draaide handig weg bij zijn directe tegenstander die vervolgens door een eigen speler onderste boven werd gelopen. Sieb kon er vandoor en na goed samenspel was uiteindelijk Floris het eindstation die koeltjes de 3-0 binnen schoof. Ondanks de matige start van de wedstrijd zat GVA na ongeveer een half uur spelen al op rozen in de derby.

HAVO wist echter wel wat terug te doen voor rust. Na een snelle counter ging een aanvaller van HAVO wat gretig naar de grond na een op het oog onschuldig duel met Teun. De scheidsrechter legde de bal tot ongeloof van enkele GVA verdedigers op de stip. Deze werd onberispelijk binnen geschoten waardoor de stand op 3-1 werd gebracht. Dit gaf HAVO genoeg zelfvertrouwen om niet veel later te kiezen om op te bouwen vanuit een doeltrap. GVA zette onder aanvoering van Rik druk op de verdedigers waardoor het voetballen volledig mis ging bij de ploeg uit Haalderen. Het was uiteindelijk Floris die simpel binnen kon schieten en nog voor rust het verschil weer op drie bracht.

Na rust was het volledig éénrichtingsverkeer richting het doel van HAVO. Emile zette met een goede solo door de verdediging GVA op een comfortabele 5-1 voorsprong. Vervolgens waren er veelvuldig aanvallen maar GVA speelde het merendeel slordig uit waardoor de score niet verder opliep. HAVO stond veelvuldig helemaal open achterin, waarbij vooral de flankspelers van GVA makkelijk voorbij hun directe tegenstanders konden komen. Vooral Sieb had aan de linkerkant een makkelijke middag met de rechtsachter van HAVO. Met vaak één simpele voetbeweging was hij al verlost van zijn tegenstander.

De gasten wisten in de tweede helft er bijzonder weinig tegenover te stellen. De enkele keren dat ze eruit wisten te komen stuitte ze telkens op de defensie van GVA, soms zelfs zo letterlijk dat er naar adem gehapt moest worden. GVA wist nog wel een keer te scoren. Wederom was het Sam die de bal in het doel wist te werken. Het leek zelfs nog even 7-1 te worden maar Rik had wat moeite om een goede lage voorzet van Niels binnen te schieten. Vanaf ongeveer twee meter voor het doel zag Rik zijn inzet onderkant lat weer uit de goal vliegen waarmee de stand op 6-1 bleef steken.

Door de 6-1 zege is GVA goed begonnen aan de voorjaarscompetitie, maar er valt nog weinig te zeggen over de kansen die er liggen. HAVO bood te weinig weerstand vandaag om in te kunnen schatten hoe GVA ervoor staat. Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen Orion, die voor de winterstop ongeslagen kampioen is geworden in de derde klasse. Waarschijnlijk zal deze ploeg een grotere uitdaging gaan vormen voor onze jongens.