Pijnlijke nederlaag op het kunstgras in Valburg

SC Valburg JO19-1

6 april 2019 15:00

Na wederom een memorabele editie van het beruchte “A-Weekend” moest er afgelopen zaterdag weer gewoon gevoetbald worden door de jongens van JO19-1. De op papier lastige uitwedstrijd tegen Valburg stond op het programma. Eerder dit seizoen in het bekertoernooi ging deze wedstrijd verloren met 3-1 dus de heren waren gewaarschuwd.

GVA startte de wedstrijd niet eens zo onverdienstelijk. Ondanks dat het een wat chaotische openingsfase van beide kanten was wisten de bezoekers toch al vrij snel een voorsprong op het bord te zetten. Na een splijtende pass van Floris kwam Emile in scoringspositie. Probleemloos schoot hij de 0-1 binnen. Gesterkt door deze voorsprong was er de hoop dat er meer rust in het spel zou komen bij de Doornenburgers om de wedstrijd te kunnen controleren. Maar helaas verliep dit anders.

Ook na de 0-1 bleef het erg onrustig aan de kant van de Doornenburgers. De defensie stond keer op keer positioneel niet goed bij de vaak gehanteerde lange bal van Valburg. In balbezit was het middenveld vaak onzichtbaar waardoor ook GVA de bal meermaals blind naar voren schoot. Het was Valburg wat in deze rommelige fase meer en meer richting het doel van Sten kroop en kansen kreeg.
Dit liep een aantal keer maar net goed af voor GVA. In deze fase, waarin Valburg duidelijk de bovenliggende partij was, was het wel GVA wat de beste mogelijkheid nog kreeg op de 0-2. Een goede diepe bal kwam bij Emile terecht. Emile omspeelde simpel de laatste verdediger van Valburg waardoor hij alleen op de keeper af kon. Helaas mislukte de poging om ook de doelman te omspelen en ging een goede kans voor GVA verloren.

Niet veel later viel de 1-1. Een corner van Valburg werd slecht verwerkt door de defensie van GVA. Nadat deze in de zestien bleef hangen en zo voor de voeten werd gelegd van een speler van de thuisploeg schoot deze de bal hard binnen. Onnodig geknoei achterin waardoor de voorsprong weggegeven werd.

GVA gaf Valburg echter wel binnen enkele minuten een antwoord. Ditmaal waren de rollen van Emile en Floris omgedraaid. Emile gaf de steekpass door het hart van de defensie heen waardoor Floris ineens kon opduiken voor de keeper van Valburg en de 1-2 binnen kon schieten. Beide heren samen zijn dit seizoen al bij meer dan de helft van alle doelpunten van GVA JO19 betrokken geweest.

Lang duurde de feestvreugde echter niet voor de uitploeg. Niet lang na de 1-2 viel alweer de gelijkmaker. Wederom stond de defensie verkeerd opgesteld bij een lange bal van Valburg. Hierdoor kon de aanvaller zo op Sten aflopen en de bal binnen schieten.  Het werd zelfs nog erger voor de rust. Een fout van aanvoerder Job leidde balverlies in op een gevaarlijke positie. De aanvaller kreeg de bal er nog niet in maar de rebound werd op prachtige wijze de kruising ingejaagd vanaf zo’n 20 meter. De 3-2 werd vastgehouden tot aan de rust maar had zeker nog groter kunnen uitpakken als Valburg wat rustiger was geweest voor de goal.

In de tweede helft voerde Peter een aantal wissels door in de hoop de schade te kunnen repareren. Het begin van de tweede helft gaf dan ook direct een ander spelbeeld weer, vergeleken met de eerste helft. GVA ging meer en meer voetballen en drong Valburg terug tot tegen de eigen zestien aan. Vooral Emile op het middenveld en de diepgang van Sieb aan de linkerkant vormde veel gevaar. Valburg had dan ook vele kleine overtredingen nodig om het gevaar af te stoppen.

In deze fase waarin iedereen zat te wachten op de verdiende 3-3 viel de goal helaas aan de andere kant. Met een diepe bal werd de rechtsbuiten van Valburg gelanceerd richting het doel van Sten. Waar de vlag omhoog ging voor buitenspel en ook mensen langs de kant aangaven dat het buitenspel was, liet de scheidsrechter doorspelen. Sten dacht helaas ook dat er nog wel gefloten zou worden en maakte de fout door niet door te gaan met keepen. Hierdoor ging het uitermate zwakke schot van de rechtsbuiten van Valburg wel gewoon binnen in de korte hoek. Bij GVA was er veel ongeloof en boosheid dat de scheidsrechter hier niet af ging op zijn assistent die er toch een stuk beter voor stond om de situatie te kunnen beoordelen.

Mede door deze boosheid haalde de spelers zichzelf uit het spel. De wedstrijd kantelde weer volledig de kant van Valburg op. Valburg profiteerde goed van het ontregelde veldspel van GVA en speelde aanvallen zorgvuldig uit. De bezoekers leken de handdoek in de ring gegooid te hebben en kregen uiteindelijk nog twee doelpunten om de oren en zagen nog een domme gele kaart voor Bram, wegens het wegtrappen van de bal nadat er al gefloten was. Deze kaart is volgens de regels natuurlijk volkomen terecht, maar bij GVA was er toch wel wat boosheid omdat vergelijkbare incidenten aan de andere kant niet waren bestraft. Toch mocht GVA uiteindelijk niet mopperen dat het de wedstrijd wel met elf man eindigde. Want vlak voor de 6-2 van Valburg werd de spits met een harde tackle onderuit gewerkt door Roel. Dit had toch zeker een rode kaart kunnen opleveren, maar waarschijnlijk vond de scheidsrechter een zesde treffer uit de voordeelsituatie die gegeven werd genoeg straf voor de Doornenburgers.

De 6-2 zet hopelijk de jongens weer met beide benen op de grond. Komende week kunnen ze zich revancheren in eigen huis. Dan komt namelijk Loo op bezoek. Ook weer een op papier geduchte tegenstander want met een wedstrijd minder hebben ze slechts 1 punt minder dan ons. Aan GVA JO19 dus om te zorgen dat Loo op een grotere achterstand gezet wordt.  Alle supporters die mee waren naar Valburg bedankt en hopelijk tot zaterdag op de Vijzel!