Zevenklapper voor GVA JO19 tegen Eldenia JO19-2

Emile Rijndertse (afstandschot)

23 maart 2019 14:30

Hans Brom

Na de winderige wedstrijd bij Arnhemse boys waarbij GVA JO19 in de tweede helft eindelijk weer een beetje het voetbal van voor de winterstop liet zien was er afgelopen zaterdag de kans om er een goed gevolg aan te geven. Thuis tegen Eldenia JO19-2 miste de thuisploeg Stef en Teun, maar gelukkig is de selectie groot genoeg om dit soort personele problemen op te lossen (en tevens de personele problemen van alle zondagteams).

De thuisploeg ging direct vanaf de start van de wedstrijd in de aanval. Nadat al een paar kleine kansjes niet benut werden was het na zo’n 5 minuten spelen wel raak. Evenals vorige week probeerde Rik een bal door te spelen na de tweede paal in plaats van zelf af te drukken. Ditmaal ging dit gelukkig wel goed en zo kon Sieb de score openen. Niet veel later was het Rik zelf die eindelijk weer eens doel trof. Een mooie voorzet van Niels werd keurig afgerond door de goalgetter van JO19.

Na de 2-0 was er de eerste mogelijkheid van Eldenia. Een keurig opgezette aanval werd, gelukkig voor ons, niet zuiver genoeg afgerond en trof de lat. Hierbij kwam de defensie van GVA met de schrik vrij, want ze zijn er steeds meer op gebrand om eindelijk weer eens een keer de nul te houden.

Na een korte fase waarin Eldenia wat meer in het spel leek te komen kwam er een tiental minuten waarin het erg hard ging met het scoreverloop. Als eerste was er Floris die na een goede actie van Sieb voor de 3-0 kon zorgen. Kort daarna was het wederom Sieb met een goede actie in de zestien waarbij hij tegen de grond gewerkt werd. Voor de scheidsrechter aanleiding om de bal op de stip te leggen. Doordat Stef nog altijd afwezig is mocht Emile wederom aanleggen vanaf elf meter. Hoewel de penalty niet erg goed genomen was trof deze toch doel.

Eldenia leek het spoor nog altijd bijster toen vlak na de penalty alweer een doelpunt te noteren viel voor de gastheren. Na een mooie aanval kon Floris de bal scherp voor de goal brengen, daar stond Rik al te wachten om de bal mooi diagonaal binnen te knikken. Nog binnen de 35 minuten viel ook de 6-0. Emile passeerde vrij gemakkelijk zijn directe tegenstander en probeerde het maar eens van afstand. Een zuiver hard schot plofte in de goal achter de verbijsterde doelman. Hij had deze knal waarschijnlijk alleen gehoord en sommige supporters vroegen zich af of de bal niet afgevuurd was met ‘de koperen hond’ zo hard als hij ging.

Met 6-0 op het scorebord werd de kleedkamers opgezocht voor een bekertje ranja. Zo gemakkelijk als het tot op heden gegaan was had niemand bij de thuisploeg verwacht, zeker niet omdat voor de winterstop Eldenia liet zien vrij aardig te kunnen voetballen. Vandaag leek het in de eerste helft geenszins op die ploeg van voor de winterstop.

De tweede helft begon GVA slordig. Er werd wat veel risico genomen in sommige situaties en een aantal spelers leek met de kop al bij de derde helft te zijn door de huidige tussenstand. Het duurde dan ook niet lang in de tweede helft voor Eldenia wist te profiteren. De 6-1 was een flinke domper voor GVA omdat het vandaag toch tot de mogelijkheden behoorde om de nul te houden.

Toch leek de klap niet echt hard aan te komen want slechts luttele minuten later werd de marge weer op zes gezet. Een mooie actie van invaller Roel, waarbij hij 3 verdedigers het nakijken gaf, werd door hem zelf onberispelijk tegen te touwen gejaagd.

In het restant van de tweede helft golfde het spel wat over en weer. Eldenia leek zich wat herpakt te hebben van de desastreus verlopen eerste helft, maar was nog altijd wel de mindere partij deze wedstrijd. Toch wisten de bezoekers nog wel een doelpuntje te maken in het laatste gedeelte waardoor de eindstand op 7-2 werd gebracht. Dit had nog wat hoger kunnen uitvallen als GVA de kansen had afgemaakt in de tweede helft. Onder andere Rik en Bram hadden een doelpuntje erbij kunnen prikken maar tot opluchting van een van de leiders gebeurde dit niet en kon die leider de portemonnee op zak houden deze middag.

Door de drie punten lijkt GVA weer mee te gaan doen voor de bovenste plekken in deze voorjaarscompetitie, al is de weg nog lang tot het einde. Volgende week is er geen wedstrijd en gaat het elftal een weekend weg in het kader van de teambuilding. De week erna staat de uitwedstrijd tegen Valburg op het programma, deze werd eerder dit jaar in de beker verloren dus het elftal zal er alles aan moeten doen om zich te revancheren en bovenin mee te blijven draaien deze competitie. Hopelijk wordt de lijn van afgelopen duels doorgetrokken en hoeven we niet opnieuw naar de tekentafel zoals andere ploegen. Graag tot over 2 weken in Valburg!