Veerkrachtig GVA pakt volle buit bij rode lantaarndrager

SML JO19-4

Emile Rijndertse (vrije trap)
Sam Roelofs (intikker)

11 mei 2019 16:15

Na de overtuigende 8-1 zege op het zeer matige Elistha moest JO19-1 deze week aantreden in Arnhem tegen SML JO19-4. Op het kunstgras van de hekkensluiter van de competitie moest GVA het doen zonder de afwezige Stef. Sam was weer teruggekeerd van vakantie maar begon op de bank.
Voor aanvang van de wedstrijd wisten de jongens al via de voetbal.nl app dat één van de concurrenten, Valburg, verloren had van Elistha en dus konden de jongens goede zaken doen vandaag. Hiervoor moest echter wel gewonnen hebben en dat bleek nog niet zo eenvoudig.

Na een wat rommelige start kreeg GVA langzaam iets de bovenhand in de eerste helft. Echter was er nog geen sprake van goed en verzorgd voetbal. In balbezit werd veel te gehaast gezocht naar de diepe bal. Hoewel dit wel enkele mogelijkheden opleverde, Floris raakte nog de paal, zorgde het niet voor het gewenste resultaat in de vorm van doelpunten. Dieptepunt van het spel in de eerste helft waren misschien nog wel de corners die nauwelijks hoogte kregen en makkelijk konden worden verdedigd.

Het was dan ook SML wat de voorsprong nam. Waar de GVA verdediging dacht aan een ingooi voor GVA besloot de scheidsrechter van dienst om de grensrechter te overrulen en de ingooi aan SML te geven. De aanval die hieruit ontstond leverde, door slecht verdedigend werk in de achterhoede van GVA, de 1-0 op voor de thuisploeg. Bij GVA begon men zich steeds meer met randzaken bezig te houden in plaats van het spel zelf. Niet lang de 1-0 kregen de jongens dan ook de volgende klap te verwerken. Wederom stond het defensief niet helemaal goed waardoor SML simpel de 2-0 op het bord kon zetten.

GVA moest dus in de achtervolging maar zoals het speelde zou dit een lastig verhaal worden. Hoewel het wel de aanval probeerde te zoeken kwam het niet echt tot gevaarlijke kansen in de eerste helft. De grensrechter aan SML zijde liet daarbij ook nog eens zien de spelregelkennis niet helemaal op orde te hebben door te vlaggen voor buitenspel bij een inworp van GVA. Gelukkig ging de scheidsrechter hier niet in mee. Op slag van rust kreeg GVA een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. Een uitgelezen kans om ondanks de matige eerste helft toch nog een aansluitingstreffer te maken. Emile schoot de bal langs de muur mooi in de hoek waardoor dit inderdaad gebeurde. De scheidsrechter floot direct erna af voor rust.

Met een aantal wissels en een omzetting begon GVA vol goede moed aan de tweede helft. Hierbij werd het geholpen door een hele snelle treffer. Sam stond net een minuut in het veld toen hij een scherpe voorzet van Floris kon binnen glijden. De gelijkmaker gaf de Doornenburgers duidelijk de energie om door te zetten. Het niveau ging omhoog en er volgde dan ook een ijzersterk kwartier van GVA waarin het zelfs de voorsprong pakte. Niels was bij de 2-3 al belangrijk met een assist op Floris, maar ook bij de 2-4 speelde Niels een grote rol. Het was zijn doorjagen en snelle inworp die de kans inleidde. Uiteindelijk legde Floris de bal knap terug op Emile die hard inschoot. De keeper kon in eerste instantie nog keren maar de rebound was een prooi voor Sam die daarmee zijn tweede van de middag maakte.

Met een marge van twee doelpunten en het goede spel in de tweede helft leek GVA af te gaan op een makkelijke overwinning. Maar toch bracht het zichzelf in problemen. Na een ongelukkige valpartij in het strafschopgebied besloot de scheidsrechter dat Jacco een overtreding had begaan in zijn val. De daaropvolgende penalty werd onberispelijk binnen geschoten door SML. Bij de GVA spelers liepen de gemoederen vervolgens wat hoog op waarbij er het nodige commentaar kwam op de arbitrage. De titelstrijd doet de bloeddruk van sommige jongens behoorlijk oplopen laten we maar zeggen. Dit was met name het geval na een ongelukkige beslissing van de scheidsrechter. De grensrechter van SML vlagde tijdens een gevaarlijke uitbraak in eerste instantie voor buitenspel maar trok dit signaal direct weer in omdat hij zag dat de bal naar een andere aanvaller werd gespeeld. Toen de vlag al weer enige tijd naar beneden was klonk ineens toch een fluitsignaal van de scheidsrechter. Hierbij kwamen de frustraties aan GVA zijde weer omhoog.

De overwinning kwam uiteindelijk niet echt meer in gevaar. Vooral nadat Emile op aangeven van Niels voor de 3-5 tekende was het gedaan. Aan het einde van de wedstrijd was er ook nog een penalty voor de Doornenburgers. Emile claimde de bal om voor een hattrick te gaan maar zag zijn inzet helaas worden gekeerd door de doelman van SML.

De 3-5 overwinning leveren 3 zeer belangrijke punten op voor GVA. Met nog twee duels en het restant van het gestaakte duel met ESA(waar GVA al op voorsprong staat) te gaan is er nog van alles mogelijk in de competitie. Maar de jongens hebben nog niets in eigen hand aangezien Orion een veel beter doelsaldo heeft. GVA kan maar 1 ding doen en dat is de eigen wedstrijden blijven winnen en hopen op een misstap van Orion. Hierbij is het te hopen dat de jongens wel het eigen spel blijven spelen en niet het hoofd verliezen zoals afgelopen zaterdag bijna het geval was tegen SML. Komende zaterdag spelen we thuis tegen de Paasberg. Voor de winterstop werd er uit verloren van de Paasberg dus het zal geen makkelijke wedstrijd gaan worden voor de Doornenburgers. Hopelijk tot zaterdag op de Vijzel!