GVA op poleposition na midweekse hervatting ESA wedstrijd

ESA JO19-2

Sam Roelofs (intikker)
Roel Botterblom (intikker)
Sam Roelofs (omhaal)
Sieb Vermaas (schot)

22 mei 2019 19:30

Verslag eerste gedeelte wedstrijd:

Na twee weken rust mocht GVA  zaterdag 9 maart aantreden tegen ESA. Vanwege de slechte weersvoorspellingen werd er uitgeweken naar het B-veld. GVA beschikte deze wedstrijd over vier wissels, mede door dat Sieb net op tijd terug was gekomen van een wintersport vakantie. Ook Rik, die twee weken terug bij GVA 3 een pink uit de kom had, was er weer bij.

Het overvolle dugout van GVA zag de thuisploeg direct op voorsprong komen. Na ongeveer 40 seconden was het al raak voor de Doornenburgers. Roel gaf een goede dieptebal tussen de verdedigers door. Emile dook in de ruimte de hoek in en gaf hem goed voor op Sam die hem vervolgens binnen kon tikken.

Vlak na de openingsgoal was het alweer raak voor GVA. Een uitstekende corner van Niels belandde op het hoofd van Emile. Het leek er ook op dat Emile scoorde maar vlak voor de lijn was het Roel nog die de bal toucheerde. De credits voor het doelpunt gaan echter wel naar Emile natuurlijk voor zijn prachtige kopbal.

Na de 2-0 ging het bij GVA steeds moeizamer. Evenals het weer werd het veldspel steeds slechter. Beide zullen ook de oorzaak zijn van het weglopende publiek. Steeds meer mensen zochten de kantine op vanwege de harde wind en de regen. Uiteindelijk bleef alleen Co Ketelaer nog over als trouwe supporter. Wat hij overigens te zien kreeg tot aan de rust was verre van goed. GVA had nog wel een paar kansjes om uit te breken en te scoren maar het was allemaal niet goed genoeg. ESA wist zelfs na slecht defensief optreden van GVA nog te scoren.

De tweede helft begon weer wat beter van Doornenburgse kant. Dit resulteerde ook in een levensgrote kans. Jort liet de bal lopen voor Niels die bij de tweede paal opdook voor de keeper. Maar vanaf ongeveer 3 meter voor de goal mikte Niels over het doel heen. Hier had GVA de marge weer op twee moeten brengen. De minuten erna werden de weersomstandigheden steeds slechter. De wind zorgde voor veel overlast. Toen het vervolgens ook nog eens extreem begon te hagelen floot Wouter Elbers de wedstrijd af. Alle spelers zochten snel de kleedkamer of kantine op om te schuilen tegen het noodweer. Na ongeveer 5 minuten werd er na overleg met beide trainers besloten om het duel te staken. Ondanks dat het zonnetje langzaam weer doorkwam werd besloten dat het beter was om op het natte veld niet verder te voetballen.

Verslag van het restant:

Op een doordeweekse woensdagavond stond er slechts 36 minuten voetbal op het programma. Maar voor GVA JO19 wel cruciale 36 minuten. In de strijd bovenin is het noodzakelijk dat we alle punten binnen halen die er nog te halen zijn. En daar behoorde dus ook de drie punten bij van het duel met ESA. Deze wedstrijd werd vlak na de winterstop gestaakt wegens noodweer. Met een stand van 2-1 in het voordeel van GVA werd toen besloten dat er niet doorgespeeld kon worden. Dit restant stond vervolgens ingepland voor woensdag 29 mei, maar werd uiteindelijk verzet naar woensdag 22 mei.

GVA had drie wissels achter de hand voor deze laatste 36 minuten door de afwezigheid van Roel en Stef. GVA begon de wedstrijd erg rommelig. ESA was in de openingsfase dan ook zeker de betere partij en werd zelfs een aantal keer gevaarlijk. Sten, die opzien baarde met direct te gaan tijdrekken, wist een schot te keren en door te lang geklungel van de gasten kwam GVA ook bij een andere aanval van ESA goed weg. Uiteindelijk kwam er uit het niets een grote kans voor GVA. Een lange bal werd opgepikt door Sieb en die vrij kon doorlopen richting de doelman van ESA. Deze kwam uit en koos ervoor om Sieb onderuit te schoppen. Tot onvrede van publiek en spelers toonde de scheidsrechter de gele kaart in plaats van de rode.

In de fase waarin ESA met tien man stond was het veel lange ballen over en weer. GVA vergat te voetballen en hanteerde te veel de lange bal richting de buitenspelers. Op een goede kans voor Floris na leverde dit nog niet veel op. ESA kwam met de man minder situatie steeds minder voor het doel van Sten. Naarmate de 36 minuten verstreken werd GVA wel steeds beter en ging het ook daadwerkelijk voetballen.

Uit een corner van Niels kwam de bevrijdende treffer die de marge op twee bracht. De keeper van ESA verwerkte de corner erg matig waardoor de bal boven Sam terecht kwam bij de tweede paal. Deze bedacht zich geen moment en liet zich achterover vallen om met een omhaal de bal binnen te werken. Waar afgelopen zaterdag voor de grap dus 16x omhaal werd gemeld was er vandaag een echte omhaal te bewonderen. De treffer werd uitbundig gevierd door de spelers die hiermee wisten dat de drie punten vandaag niet meer weggegeven gingen worden.

GVA wist er zelfs nog 1 bij te prikken. Na goed doorjagen van onder andere Koen (op lelijke schoenen) en Emile kwam de bal voor de voeten van Sieb in kansrijke positie. De eerste inzet was matig ingeschoten en kon nog gestopt worden door de keeper. Maar die was wat ongelukkig in zijn redding waardoor Sieb nog een tweede kans kreeg. Deze wist hij wel overtuigend binnen te jagen.

Met deze 4-1 stand heeft GVA definitief de koppositie overgenomen in de 2e klasse. Zaterdag wacht de laatste wedstrijd van het seizoen uit bij Angeren. De afstand is dus geen excuus om niet te komen. Kom dus allemaal naar Angeren om onze jongens aan te moedigen! Graag tot zaterdag!