JO19-1 beleefd mooi debuut in 1e klasse

Assist: Tom Langen

21 september 2019 14:30

Bas Brom

JO19-1 is afgelopen zaterdag officieel gestart aan het nieuwe seizoen. De maand augustus wist het al haar drie bekerduels te winnen waardoor ze in het najaar ook op dat front nog actief zullen zijn. Met de komst van een aantal nieuwe jongens werd er vrij simpel gewonnen van Orion (10-3) en DCS (16-2) en ook de derby met Angeren (2-1) leverde de volle buit op.

Na het kampioenschap van afgelopen seizoen zijn een handjevol spelers doorgeschoven. Sommige omdat ze de leeftijd ervoor hebben bereikt en andere op basis van kwaliteit. Vanuit JO17 zijn er echter ook weer goede voetballers doorgekomen en daarom is besloten om JO19-1 voor het eerst in te delen in de 1e klasse. Een mooie kans voor deze jonge groep om zichzelf op dit niveau te testen.

Voor de eerste wedstrijd van het seizoen was SCE uit Nijmegen te gast op de Vijzel. Bij GVA ontbrak enkel Rik in verband met een blessure, maar verder was de groep compleet. De eerste helft ging aardig gelijk op. Voetballend gaven beide ploegen elkaar weinig ruimte en het was zoeken naar openingen in de defensies. SCE probeerde dit vooral door de bal achter de defensie van GVA te leggen, waar de gastheren het juist voetballend over de grond probeerde. Beide ploegen slaagde er maar mondjesmaat in om voor de keeper van de tegenpartij te verschijnen in de eerste 45 minuten. Het eerste echte wapenfeit was een poging van Roel. Hij nam vanuit een lastige hoek de bal op de volley en zag zijn inzet voorlangs gaan. Niet veel later was Jim erg dichtbij de openingstreffer, maar zijn vrije trap ging helaas via de keeper tegen de lat.

Ook aan de andere kant liet SCE het eerste wapenfeit optekenen. Een hoge voorzet kwam terecht bij de tweede paal maar ook deze volley was dusdanig lastig dat hij geen doel trof. De allergrootste kans in de eerste helft kwam vlak voor rust op naam van Tom. Na goed doorzetten van Emile kwam de bal plots voor de voeten van Tom op de rand van het strafschopgebied. Met alleen nog een verdediger op de doellijn zou dit normaliter een doelpunt moeten opleveren voor een gelouterde spits als Tom. Maar helaas voor de Doornenburgers faalde hij en schoof hij de bal op de paal. Zo zochten beide ploegen met een brilstand de kleedkamer op voor wat later zou blijken het beste bekertje ranja ooit.

In de tweede helft waren er meer kansen waar te nemen op de Vijzel. Het waren de gasten uit Nijmegen die als eerste het net wisten te vinden. Een voorzet kon in de zestien zo binnengetikt worden. Hierbij zag het er achterin niet heel goed uit bij de Doornenburgers. Gelukkig voor de supporters rechtte JO19 direct de rug en ging het op zoek naar de gelijkmaker. De thuisploeg voerde de druk op SCE steeds verder op en niet lang na de tegentreffer was het Sam die voor de gelijkmaker tekende. Na een goede steekpass van Emile wist Sam de bal langs de uitkomende keeper op te schieten.

De gelijkmaker gaf duidelijk nieuwe energie aan de thuisploeg die inmiddels bloed rook bij het debuut in de 1e klasse. De jacht op een nieuwe treffer werd direct ingezet en SCE wist zich nauwelijks meer onder de druk uit te voetballen. Onder andere Roel miste in deze fase nog een enorme kans. De keren dat SCE tot een aanval wist te komen was het juist in de omschakeling kwetsbaar. Dit bleek ook toen Wiebe de bal afpakte van de aanvaller van SCE. Na een korte solo langs twee tegenstanders op gaf hij een zuivere steekpass om de diepgaande Emile. De bal was precies in de loop en op het juiste tempo waardoor het voor Emile een koud kunstje was om de bal in de goal te werken en de 2-1 op het scorebord te zetten.

In de slotfase nam de irritatie bij de uitploeg wat toe. Het voelde aan dat er een nederlaag aan zat te komen. Zeker nadat een mislukte voorzet van Tom bij de tweede paal via de keeper voor de voeten van Niels terecht kwam. Niels tikte de bal simpel binnen en met een 3-1 stand leek de wedstrijd dan ook beslist. SCE kreeg in de slotfase nog wel wat kleine mogelijkheden maar echte kansen bleven uit. En zo eindigde de wedstrijd in een mooie 3-1 overwinning voor GVA JO19-1. Drie punten bij het debuut in de 1e klasse! Wat deze overwinning precies betekent over waar we ten opzichte van andere ploegen staan is natuurlijk nog de vraag, maar deze drie punten staan in ieder geval genoteerd. Volgende week staat Millingen uit op het programma, die ook haar eerste wedstrijd wist te winnen.