JO19-1 raakt achterop na puntendeling tegen AVW

AVW '66 JO19-1

9 november 2019 14:30

J (Joost) van Alst

Na de afgelasting van vorige week waarbij het duel met Leones geen doorgang kon vinden was het zaterdag tijd voor weer eens een thuiswedstrijd. Het schema van de KNVB zit dusdanig vreemd in elkaar dat na drie uitduels in de competitie er nu drie thuisduels op rij volgen. Als eerste werd AVW ontvangen uit Westervoort. Aan de zijde van GVA ontbraken Wout en Emile met blessures en Wiebe was afwezig vanwege een weekendje weg.

Vanaf minuut 1 vielen een aantal dingen direct op. Voetballend was de thuisploeg duidelijk de betere, maar de bezoekers toonde zich vele maler feller in de duels waardoor de wedstrijd aardig in evenwicht bleef. Verder viel op dat één speler van de bezoekers een haarband droeg wat gezien de beperkte lengte van zijn haar nogal onnodig was. Of dit een bewust fashion statement moest zijn of dat deze speler gewoonweg teveel tv gekeken heeft is onduidelijk maar het zag er in ieder geval erg lachwekkend uit.

De wedstrijd golfde in de eerste 45 minuten over en weer. De aanvallen van GVA werden niet echt gevaarlijk doordat vaak de voorzet onzuiver was. Toch waren de Doornenburgers erg dichtbij een doelpunt toen een schot van Tieme via het houtwerk weer terug het veld in kwam. Ook zag Tom, net als in Lent, een voorzet weer bijna direct binnenvallen. Aan de andere kant bleef het directe gevaar van AVW lange tijd uit omdat met name de nummer 10 van AVW constant buitenspel stond. Ongeveer een kwartier voor de rust was het toch AVW wat de score opende. Het zag er achterin niet heel goed uit en vanaf de linkerkant sneed AVW de zestien binnen en werd er niet gefaald oog in oog met Jerome.

Na rust ging GVA op zoek naar de gelijkmaker. Hiervoor kreeg het vooral in de beginfase van de tweede helft voldoende kansen. Helaas voor de thuisploeg werd slechts 1 van die kansen benut. Het was Roel die attent reageerde in de rebound nadat de keeper een schot niet kon klemmen. Met de gelijkmaker al vroeg in de tweede helft leek het erop dat GVA de wedstrijd definitief kon gaan keren.

Echter was het juist AVW wat na de gelijkmaker ook weer meer uit haar schulp kroop en vooral met snelle counters de aanval probeerde te zoeken. Dit leverde enkele mogelijkheden op. Waar Jerome eerst nog goed kon redden op een schot van binnen de zestien ging het erna bij een corner toch mis voor de thuisploeg. Bij de tweede paal kon een speler van AVW simpel een bal binnenlopen die over iedereen heen was gegaan. Wederom een achterstand voor GVA dat opnieuw in de achtervolging moest.

De wedstrijd werd inmiddels wat onvriendelijker. Eerst kreeg de buitenspeler van AVW een gele kaart wegens aanhoudend commentaar op de scheidsrechter. Later kreeg ook Roel de gele prent te zien na een harde charge op de verdediger van AVW. De grensrechter van AVW besloot vervolgens dat vrijwel iedere gevaarlijke aanval van GVA buitenspel kon zijn. Een aantal keren had hij hier ook gelijk in maar er waren ook zeker momenten bij dat het overduidelijk geen buitenspel was. Dit frustreerde de spelers van de thuisploeg waarbij vooral Rik zijn kritiek duidelijk uitte richting de grensrechter. Hierop volgend zocht de aanvoerder van AVW weer op onvriendelijke wijze het contact met Rik. Het niveau van de wedstrijd daalde ondertussen met het wederzijdse respect mee.

GVA ging wel op zoek naar de 2-2 en kreeg deze ook na een fout in defensie bij AVW. Miscommunicatie tussen verdedigers en keeper zorgde ervoor dat wederom Roel de bal voor het intikken kreeg. 2-2 met nog zo’n 10 minuten te spelen. In de slotfase werd het spel van de gastheren echter te gehaast. Ballen werden daardoor steeds onzuiverder en echte kansen bleven uit. Tot in zo’n beetje de allerlaatste minuut Bram mee doorgeschoven was. Helaas leverde het geen doelpunt op. In de tegenaanval leek AVW zelfs de 2-3 op het bord te zetten maar er was al buitenspel geconstateerd dus ging de treffer niet door. Direct erna floot de scheidsrechter af en bleef het dus bij 2-2 na een tumultueuze tweede helft.

Op basis van de hele wedstrijd is de 2-2 een terechte uitslag. Beide ploegen hadden de overwinning kunnen pakken maar lieten het na. GVA schiet echter weinig op met dit gelijke spel en lijkt verder achterop te raken nu bij Millingen. Volgende week komt SVHA op bezoek op de Vijzel. GVA heeft nog altijd de ongeslagen status in de 1e klasse en dit hopen we volgende week voort te kunnen zetten.