Laks GVA pakt simpele overwinning in Lent

Bram Zweers (intikker)
Assist: Tieme Brom

26 oktober 2019 15:00

Na de simpele bekerwinst in Gendt vorige week, Bataven werd met 8-1 afgedroogd, stond er dit weekend weer een competitieduel op het programma. Wederom een uitwedstrijd voor JO19-1, ditmaal naar Lent voor het duel met DVOL. Aan de kant van de Doornenburgers ontbrak vandaag alleen de langdurig geblesseerde Wout. Jerome was weer fit genoeg om het doel te verdedigen na drie weken blessureleed. Op de bank ontbrak hoofdtrainer Wilko in verband met scoutingswerkzaamheden in de Duitse Bundesliga.

Om 15u plaatselijke tijd werd er op een niet al te best veld afgetrapt door GVA. Ondanks een rommelige start was het wel GVA wat als eerste de aanval begon te zoeken. Doordat de eindpass telkens onzuiver was leidde dit niet direct tot echte kansen. DVOL had in de eerste helft de wind in de rug en probeerde hierop in te spelen door veelal de lange bal te hanteren. Dit bracht eigenlijk maar één keer echt gevaar maar Jerome wist met zijn voet een doelpunt te voorkomen. Uit de corner erna volgde nog een grote kopkans voor DVOL maar deze ging over. GVA probeerde hierna weer de aanval te zoeken maar moest even geduld hebben doordat een bal over het hek was gevlogen.

Na de twee kansen van DVOL was het eigenlijk gedaan met al het gevaar van de kant van Lent voor vandaag. Na ongeveer 20 minuten spelen stuurde Emile met een subtiel balletje tussendoor Roel richting de achterlijn. Deze kon hem voor het doel schuiven waarna het voor Sam een koud kunstje was om de bal binnen te tikken.

Met een 1-0 voorsprong als mentale boost probeerde GVA meer en meer in zijn spel te komen. Nadat het spel even stil had gelegen vanwege een bal die over het hek was gevlogen gingen de gasten op zoek naar nog een doelpunt. Echter was het spel in balbezit nog altijd erg slordig en er was dan ook gigantisch gepruts bij de defensie van DVOL voor nodig om een tweede treffer in te leiden. Centraal achterin ging het tussen verdedigers en keeper dusdanig mis dat Roel en Sam vrije doortocht hadden richting het doel. Op de bank werd even gevreesd dat ze het oliedom zouden uitspelen door buitenspel te gaan lopen maar gelukkig ging dit goed. Voor nu althans.

Nadat een bal over het hek was gevlogen en het spel even stil had gelegen ging GVA in de laatste fase voor rust iets beter voetballen. Meerdere kansjes werden gecreëerd en Emile zag twee pogingen gestuit worden door de keeper. De derde goal kwam er echter nog wel voor het rustsignaal en was ook direct de mooiste van de middag. Van zo’n meter of 35 schoot Tom de bal op schitterende wijze onderkant lat binnen bij de rechter bovenhoek. De keeper van DVOL stond aan de grond genageld bij deze sublieme uithaal van Tom. Het zorgde zelfs voor applaus van de supporters van de thuisploeg. Misschien ook omdat dit de eerste bal was die van de grond af de lucht in ging zonder over het hek heen te vliegen.

De score had voor rust nog hoger kunnen worden. Roel leek een mislukte actie in te zetten maar doordat de twee verdedigers van DVOL elkaar naar de grond werkte had Roel ineens toch vrije doortocht richting de keeper. Sam was natuurlijk ook weer voorin te vinden en Roel besloot af te leggen. Maar waar het bij de 2-0 wel goed ging werd Sam nu wel in buitenspelpositie aangespeeld. En dus ging GVA met een 3-0 voorsprong richting de klamme kleedkamer.

In de tweede helft werd verwacht dat DVOL fel de aanval zou gaan zoeken. Maar niets was minder waar. GVA kon met speels gemak op de been blijven zonder in gevaar te komen. Doordat het echter met speels gemak ging werd het eigen niveau ook niet gehaald. Er werd nonchalant omgegaan met de ruimtes die Lent aan de gasten bood. De score werd echter nog wel uitgebreid. Een voorzet van Tom werd lichtelijk getoucheerd waardoor hij buiten het bereik van de keeper in de lange hoek binnen viel. Uiteindelijk heeft Rik het doelpunt geclaimd en om hem iets van zelfvertrouwen te geven (Rik heeft al drie weken op rij niet gescoord in de competitie) wordt het doelpunt dan ook maar aan hem toegekend. Hopelijk betaald dit zich volgende week uit in een echte treffer van de voormalige goaltjesdief.

GVA was nog enkele keren dichtbij een vijfde treffer. Al was met enig fortuin. Zo zag Tieme een corner bijna ineens er indraaien. Helaas voor de Doornenburgers viel de bal op paal eruit en kon ook Roel de bal niet meer binnen werken. Tom was aan de linkerkant van het veld werkelijk een plaag voor de tegenstanders. Met flitsende acties passeerde hij constant zijn man, een enkele keer zelfs met een panna.

Halverwege de tweede helft was er dan eindelijk de 5-0. Bram was vanuit de defensie mee opgekomen en met wat passes werd hij uiteindelijk ook nog bereikt. Bram werkte de bal beheerst achter de uitkomende doelman en wist zo ook zijn naam op het scoreformulier te brengen. Het einde van de wedstrijd kenmerkte zich vooral door laksheid aan de kant van de Doornenburgers en onmacht aan de kant van DVOL.

Mede door de laksheid kwam DVOL nog tot een goede kans. Jerome speelde de bal zo in de voeten bij de spits maar keerde vervolgens ook zelf de inzet van deze spits. Wellicht een bewuste bal van Jerome om zelf ook nog tot enige actie te komen. GVA was alleen nog gevaarlijk doordat een voorzet van Tom bijna in het doel waaide. Toen uiteindelijk geen van ploegen nog echt de aanval zocht en ook de bal niet meer over het hek vloog besloot de scheidsrechter van dienst af te fluiten.

Ondanks het matige spel toch een simpele zege voor GVA JO19-1. Volgende week zal echter het niveau duidelijk omhoog moeten wanneer het op bezoek gaat bij de koploper van de 1e klasse. De hekken langs het veld bij DVOL kunnen overigens ook duidelijk wat omhoog.