Valse start JO19-1 in voorjaarscompetitie

vv Ewijk JO19-1

Tieme Brom (vrije trap)

1 februari 2020 15:00

Na een winterstop van een aantal weken ging afgelopen zaterdag eindelijk de competitie weer van start voor GVA JO19-1. De competitie is grotendeels hetzelfde gebleven ten opzichte van voor de winterstop, op vier ploegen na. HAVO, Driel, Rheden en DVOL zien we komend half jaar niet meer terug en daarvoor in de plaats zijn vanuit de tweede klasse Angeren, Treffers, Orion en Ewijk gekomen. Laatst genoemde was de eerste tegenstander van JO19-1.

Het einde van de eerste seizoenshelft was bijzonder slecht verlopen voor de ploeg en ook een oefenwedstrijd tegen hoofdklasse kampioen Bataven werd kansloos verloren in de winterstop. Aan de ploeg dus de taak om het tij te keren en weer terug te komen in een goede flow. De eerste mogelijkheid hiervoor was op een winderig sportcomplex in Ewijk op een bizar matig kunstgrasveld.

De start van het nieuwe seizoen ging niet zoals gewenst. Al binnen 2 minuten lag de bal achter doelman Jerome. Een voorzet kon simpel binnen gekopt worden bij de tweede paal, waar iedereen in de verdediging de linksvoor over het hoofd had gezien. Ook in de minuten erna die volgde was het Ewijk wat veelvuldig opdook voor het doel van GVA.

Op het moment dat GVA wat meer in het spel voor leek te komen en voorzichtig ook de aanval begon te zoeken was het weer raak voor Ewijk. Wout ging opzichtig in de fout achterin waarna de thuisploeg de bal koeltjes in het doel wist te werken. Wellicht dat de avond en nacht ervoor in Nijmegen Wout geen goed gedaan hadden.

Na de 2-0 golfde het spel meer en meer op en neer. GVA probeerde voetballend tot kansen te komen waar het niet veel in slaagde en Ewijk hanteerde de lange bal achter de defensie van de Doornenburgers waar het een aantal keer erg gevaarlijk mee werd. Toch was het GVA wat iets terug wist te doen. Een vrije trap op ongeveer een meter of 35 van het doel werd op schitterende wijze door Tieme in de verre hoek geschoten.

Na de aansluitingstreffer kreeg GVA het betere van het spel in de wedstrijd en volgde er ook een aantal goede mogelijkheden om te scoren. Voor rust vielen er aan beide kanten nog een doelpunt. Voor GVA was het Roel die zichzelf goed vrij wist te spelen in het strafschopgebied en vervolgens de bal hard in het doel schoot. Aan de andere kant profiteerde Ewijk andermaal van een persoonlijke fout aan Doornenburgse zijde. Ditmaal was het Jerome die een bal los liet bij het uitkomen waardoor Ewijk hem simpel in het lege doel kon schuiven.

Na rust zocht GVA meer en meer de aanval. Vooral in de beginfase van de tweede helft leverde dit goede kansen op. Deze werden echter niet benut. Na ongeveer een uur spelen was het tijd om het slotoffensief in te zetten. Een spits erbij voor een verdediger. Echter had dit niet meer het gewenste effect, in tegendeel zelfs. Voetballend kwam GVA nog wel tot halverwege de helft van Ewijk maar het ontbrak aan een goede eindpass of voorzet om tot echte kansen nog te komen. Ewijk profiteerde in de slotfase nog goed van de ruimte die er kwam te liggen, dit kwam niet eens zozeer door een overtal situatie maar ook omdat de verdedigers niet goed stonden. Uiteindelijk wist de thuisploeg er nog twee bij te prikken wat de eindstand op 5-2 bracht.

Een valse start dus voor GVA JO19-1 tegen een ploeg waar zeker resultaat te behalen was. Nog altijd wacht de ploeg al geruime tijd op een overwinning. Hopelijk volgt deze aanstaande zaterdag als een andere nieuwkomer op het programma staat. Om half drie is dan de Treffers te gast op sportpark de Vijzel.