GVA 1 wint van Zutphania

Mannen Zondag standaard, 1, 5e klasse D

4 maart 2012 14:00

Hoften, A.G. van

Gistermiddag heeft ons eerste elftal de wedstrijd tegen Zutphania met 4-2 gewonnen.

Vanaf GVA kant zijn we blij met de drie punten maar het voetbal was nog niet zoals we voor de winterstop gewend waren.

GVA begon de wedstrijd scherp en gretig. De bal ging rond en Zutphania werd direct onder druk gezet.

Dit resulteerde in een vrije trap die door Joost van Alst werd genomen. Deze bracht de bal laag in en daar was Jorg Vermaas op de juiste plaats om de bal binnen te tikken.

Vlak daarna kreeg GVA meer kansen. Alex Vernooij kwam alleen voor de keeper maar zijn inzet spatte op de paal uiteen. Vlak daarna dook Jorg Vermaas alleen voor de keeper op, ook hij raakte het aluminium. De lat deze keer. Na deze fase zakte het spel van GVA naar een bedenkelijk niveau en werd Zutphania beter. Dit resulteerde in de 1-1.

Een schot van buiten het strafschopgebied werd nog geraakt door een verdediger van GVA en viel in de kruising binnen.  GVA kreeg hierdoor gelukkig het besef dat het anders moest en dat er toch echt gescoord zou moeten worden. De kansen waren er wel maar het stond gewoon 1-1. In de 40e minuut viel daar gelukkig wel de 2-1. Na een crosspass van Lars Cornelissen kon Joost van Alst alleen door richting de doelman. Hij faalde niet. Net toen we dachten rustig aan de thee te kunnen was er nog even een andere situatie gaande. Een klutsbal op de rand van het strafschopgebied van GVA werd door Rob Peters met de hand geraakt. De scheids floot voor een terechte vrije trap. Echter, in de voordeelsituatie kon een Zutphania speler de bal eenvoudig intikken. De scheids gaf toe te vroeg op zijn fluit te hebben geblazen maar helaas liepen de emoties hoog op. Resultaat, beide ploegen naar binnen voor de rust. De aanvoerders overleggen met de scheidsrechter en de tweede helft kon beginnen. Zutphania weliswaar met tien man en GVA met elf. In de tweede helft hoopte GVA de rug te kunnen rechten en de wedstrijd goed uit te spelen. Helaas haalde GVA ook in de tweede helft niet haar normale niveau. Het werd zelfs nog 2-2. Een Zutphania speler kwam het strafschopgebied in tussen twee GVA verdedigers. Hij ging neer en de scheids floot voor een penalty.

Gelukkig kwam nu wat meer het besef bij GVA dat er toch echt geknokt zou moeten worden voor een overwinning. Het werd wat overtuigender en Zutphania werd weer onder druk gezet. Nog geen echte kansen maar er werd op de helft van de tegenstander gevoetbald. Erik Peters gaf vervolgens vanaf links de bal voor, Joost van Alst kopte terug op de inlopende Jorg Vermaas. Die werd in zijn rug geduwd en ging naar de grond. Penalty voor GVA deze keer. Penaltykiller Ad Drost wist hier wel raad mee. 3-2 ! Het leek alsof Zutphania deze tik niet meer te boven zou komen.

Helemaal toen het daarna ook nog met 9 man kwam te staan. Een Zutphania speler kreeg zijn tweede gele kaart en kon inrukken. Twee wissels die werden toegepast door Berry Arends; Sander Vernooij kwam binnen de lijnen voor Frank Peters. Dave Mom verving Rob Peters. Dave Mom, die geblesseerd is geraakt in de tweede competitiewedstrijd van dit seizoen maakte bij deze dus zijn rentree !  Vervolgens nog twee hoogtepuntjes voor het GVA publiek. Allereerst een lob van Joost van Alst die helaas te zacht was waardoor de Zutphania verdediger deze van de lijn kon halen. Vervolgens een vrije trap van Erik Peters uit “ het boekje “. Met links krulde hij de bal over de muur en deze ging schitterend in de kruising binnen ! 4-2.

Al met al moeten we kritisch blijven. GVA wint maar heeft het zichzelf moeilijk gemaakt. Dat bewijst wel weer dat het niet vanzelf zal gaan. Goede leermomenten om deze week weer op te trainen in voorbereiding op de wedstrijd tegen Carvium aanstaande zondag in Herwen.