GVA 1 houdt punt over aan openingswedstrijd

Mannen Zondag standaard, 1, 5e klasse F

2 september 2012 14:30

Baardman, P.

Ons eerste elftal is de opening van de competitie gestart met een 1-1 gelijkspel in de uitwedstrijd tegen ESCA. Over de gehele wedstrijd gezien lijkt dat een terechte uitslag.

GVA speelt dit jaar weer in de 5e klasse F na een drietal jaren in de 5e klasse D te hebben gespeeld. Veel tegenstanders zijn als club bekend maar als huidige ploeg totaal onbekend voor onze mannen. Zo ook het elftal van ESCA gistermiddag. Echter, na de wedstrijd kunnen we stellen dat ESCA een prima elftal heeft dat hoogstwaarschijnlijk ook voor promotie gaat spelen.

De wedstrijd begon vanaf GVA kant wat onwennig. Het begin was dan ook duidelijk voor ESCA. Het resulteerde in meer balbezit en enkele aanvallen. Echter, grote kansen werden er nog niet gecreëerd. Na een kwartier kwam GVA beter in haar spel en kwamen er enkele kansen. Een rebound, ingeschoten voor Jordy Wigman, werd helaas van de lijn gehaald. Even later kon Jorg Vermaas inkoppen maar hij kwam helaas niet ver genoeg van de grond om de bal omlaag te kunnen knikken. Dezelfde Jorg Vermaas was later wel trefzeker na een zuivere pass van Frank Peters. 0-1 ! ESCA liet zich deze eerste helft uiteraard ook zeker gelden. Met name voorin had men enkele hele handige en behendige spelers die makkelijk konden passeren. Dit leverde gevaar op voor het GVA doel. Echter, doelman Bart Witjes greep enkele malen goed in en ESCA was niet altijd zuiver in de afronding. GVA kreeg in de eerste helft nog wel een grote kans op 0-2. Tim Schaars kwam alleen voor de keeper. De keeper bracht met een reflex goed redding op zijn inzet.

In de tweede helft begon ESCA wederom scherp. Men wilde de achterstand wegpoetsen en schroefde het tempo op. De eerste kans deze tweede helft was wel voor GVA. Ad Drost had vrij af kunnen ronden. Hij kreeg de bal helaas niet goed mee waardoor de kans voorbij ging. GVA had het deze tweede helft lastig. Dat kwam deels door het hoge tempo en scherpe voetbal van ESCA. Aan de andere kant vergat GVA zelf de controle te pakken. Onzuivere passing en moeilijk balbezit houden waren de grootste problemen aan GVA zijde deze tweede helft. Uit een corner scoorde ESCA de 1-1. Een rebound werd hard ingeschoten. ESCA kreeg meer kansen deze tweede helft maar de GVA verdediging bleef stug en daarnaast was er altijd nog Bart Witjes die zijn goal verder schoon hield. Vlak voor het einde leek GVA nog een goaltje te maken. Joost van Alst gaf een afgeslagen corner nogmaals voor richting Jorg Vermaas. Deze kon helaas net niet vrij inkoppen.

Met het laatste fluitsignaal kwam een einde aan de openingswedstrijd. Beide ploegen kunnen leven met het punt al zullen beide ploegen ook een gevoel hebben dat ze wellicht hadden kunnen winnen. Maar goed, de kop is eraf en volgende week staat de eerste thuiswedstrijd op het programma. Tegenstander van volgende week is CHRC.